Anyuka helyén marad!

Utolsó kommentek

  • Pénztörténet: www.youtube.com/watch?v=Fpk35NO5WtE&feature=share&list=UU86sMRBpLe1Xteg1GVXg12A&index=3 (2013.12.23. 13:15) Árulás és koncepciós per az ezerforintoson
  • sztahanov: tudni kell mikor feladni, en pl most harom ora keresgeles utan feladtam. (2010.08.25. 22:58) Blob
  • sztahanov: ez mar jobb, de most dolgozom epp :-) (2010.08.25. 12:45) Blob
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Pénztörténet: www.youtube.com/watch?v=Fpk35NO5WtE&feature=share&list=UU86sMRBpLe1Xteg1GVXg12A&index=3 (2013.12.23. 13:15) Árulás és koncepciós per az ezerforintoson
  • sztahanov: tudni kell mikor feladni, en pl most harom ora keresgeles utan feladtam. (2010.08.25. 22:58) Blob
  • Gm: :))) (2010.03.21. 19:33) Szakácskések I. – A séfkés
  • gasztromán: Nagy örmmel olvastam a boltról a cikket! Én is felfedeztem, kb. fél évvel ezelőtt. Tényleg unikum ... (2009.07.29. 23:47) azbeszt - Marha jó!
  • burqus: Köszi a poszt beidézését és a jó hír terjesztését. Viszont a képeken egérmozgatásra felpattanó abl... (2008.09.28. 18:03) A legjobb kínai vendéglő

Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

api (1) biz (4) blogok (3) bookmarks (1) dizájn (4) facebook (13) feedek (19) friendfeed (1) gmail (3) google (19) iphone (4) kommentek (8) labels (1) myspace (3) nokia mosh (1) openid (2) orkut (1) sn (54) start (3) twitter (3) ui (8) videó (2) widgets (1) yahoo mash (1) Címkefelhő

Scobleizer

Nincs megjeleníthető elem

izotov

Google Reader shared items

filter
admin

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Google Reader Starred

Doransky

Nincs megjeleníthető elem

Index - Vélemény - Megfázott az óvodás, nincs utas a vonatokon

2009.04.22. 17:21 index.hu eszpee
Shared by eszpee
na, most röpködjenek a lélegeztetőgépek!

Megfázott az óvodás, nincs utas a vonatokon

2009. április 16., csütörtök 09:13

Igencsak jó Magyarország térképpel kell rendelkeznie annak, aki megtalálja Kisszénást. Ugyanis Kisszénás település nincs, de ilyen nevű vasúti csomópont van. Segítünk. A kedves olvasó keresse meg Kardos települést Békés megyében. A településtől délre 6 km-re szúrja a körző hegyét bele a térképbe. Na ott van Kisszénás. 6 km-re délre Kardostól és 6 km keletre Kondorostól, a mező közepén.

Átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként.

A békési sok ezres tanyavilágból 7 tanya itt található. Meg a vasútállomás. 1893-ban a Békés-Csanádi HÉV vasutat építtetett Szarvasról Orosházán át Mezőhegyesre. Ebbe a vonalba kötötték bele Kisszénás tanyacsoportnál a Kisszénás–Kondoros közötti 6 km hosszú mellékvonalat.

264951 db1ea63dfee8fcb92cd4578d82928f0d xl
Vasúti csomópont, Kisszénás

Hatalmas forgalom sohasem volt a vonalon, de a vasút egyértelműen előnyben volt mind a gyaloglással, mind a lovas/tehenes szekérrel szemben. A teherforgalom már évekkel ezelőtt megszűnt mind a kondorosi vonalon, mind az Orosháza-Szarvasi vonalon. A személyvonatok se túl zsúfoltak. A Budapestről Mezőtúrra érkező reggeli nemzetközi vonaton is jut saját fülke (8 ülőhely) minden utasnak. Mezőtúrtól egy szóló Bz [1] indul 7 utassal a 44 ülőhelyen. Mezőtúrtól Kisszénás 39 km, ezt 50-55 perc alatt teszi meg a motorvonat.

hirdetés

Kisszénás egy tanyacsoport, komoly vasútállomással. A tanyacsoportban van 7 tanya. A 7 tanyából 6 lakatlan, egy tanyában lakik egy fiatalasszony, óvodás kislányával. A másik 6 tanyából a lakosok már elköltöztek, de két tanyához hoztak egy úgynevezett tanyást. A tanyás olyan ember, aki a gazda helyett gondozza a két gondjaira bízott tanyát és a tanyán maradt állatokat, kosztért és kvártélyért. Ezen kívül az egyik elhagyott tanyában vannak még baromfik és macskák. Ezeket is eteti egy bácsi, aki hetente kétszer-háromszor vonattal érkezik.

Innen indul a Kisszénás-Kondoros vasútvonal. Nem bonyolult a vonalvezetése. Egyenesen megy a pusztában 6 km-t, míg beér Kondorosra. Ez a vonal a MÁV nyilvántartásában az ország legkevésbé kihasznált vasútvonala. 2006-ban átlagosan 0,7 utast számoltak vonatonként, azaz három vonatonként volt két utas.

Ez mára lecsökkent. A helyi vasutasok készségesek, udvariasak, segítőkészek. Név szerint sorolják a heti (nem napi) „utasáramlatot.” Van ugye az óvodás kislány, akit anyukája reggel bevisz Kondorosra az óvodába, délután hazahoz. Ők fix utasok a hét öt napján. Van ugye a macskát etető, tojást összeszedő bácsi, aki Kondorosról jön ki hetente kétszer-háromszor. És van a pénteki három diák, akik messze tanulnak, de péntek délutáni vonattal jönnek, és vasárnap délutáni vonattal mennek. Vannak még eltévedt turisták, vasútbarátok, belőlük is minden hónapra akad egy-kettő.

Naponta három pár, azaz hat vonat közlekedik.

Március közepén homok került a gépezetbe, mert az óvodás kislány megfázott, a macskaetető bácsi meg megrántotta a bokáját.

Ezért azon a héten nem volt utas a napi hat vonaton. A hét közepén, az üres vonaton a kalauznő már nagyon várta a pénteket estét, hisz igaz, hogy a péntek estig leközlekedett 28 vonaton nem volt utas, de a 29.-re biztosan megjön a három kollégista, és mégse zárják az egész hetet nulla utassal. Nem tudom, megjöttek, vagy sem, bízzunk abban, hogy lett azon a héten is utas legalább egy vagy két vonaton, és a heti 42 vonat nem mindegyike ment üresen.

264961 0791a9c480babf4e017b2a9c789948c6 xl
Vasúti csomópont, Kisszénás

Erre a komoly vasúti teljesítményre (napi 6 vonat = 36 km) Mezőhegyesről, 59 km-ről (Néha Szentesről, 64 km) jön reggelente rezsiben egy motorvonat, és tér haza este ismét 59 vagy 64 km-t megtéve.

Az üres vonaton természetesen van mozdonyvezető és van kalauz is. A rendszeres, napi utasuk, az óvodás kislány még nem fizet, mert ingyen utazik, édesanyja kedvezményének mértékét pedig elfelejtettem megkérdezni. A fájós lábú, macskaetető bácsi pedig már nem fizet. Azt, hogy vonatonként, pontosabban két-három vonatonként egy utas jegyét miért nem tudja ellenőrizni a mozdonyvezető, nos arra értelmes magyarázatot [2] még nem találtak.

Az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Tegyünk habot is erre a tortára. A 126-os menetrendi mezőben található Kisszénás-Kondoros vonalon az első vonat már 7,55-kor elindul, az utolsó pedig 16,55-kor érkezik vissza Kisszénásra. A Mezőhegyesről való ki és visszajövetellel együtt ez már nem férne bele a mozdonyvezetők és kalauzok szolgálatába, ezért a napi három kanyart (36 „hasznos” km-t) nem egy mozdonyvezető és egy kalauz, hanem két mozdonyvezető és két kalauz teljesíti. Mivel „az” utasunk (becsüljük meg), az óvodás kislány azon a héten megfázása miatt nem járt óvodába, így a semmit, az üres vonatot továbbította naponta két-két mozdonyvezető és kalauz.

Mozdonyvezetőink és kalauzaink, ott a semmi közepén ne féljenek, ezért Kisszénás főpályaudvarán szolgálatot teljesít egy forgalmi szolgálattevő és egy váltókezelő is. Naponta 6-8 ember teszi a dolgát.

Javaslom a kedves olvasónak, hogy menjen el, nézze meg Kisszénást. Ismerkedjen a XXI. század magyar valóságával. Ez is Magyarország a XXI. században. Aki elmegy, gondoljon arra is, hogy ha megjelent a 126-os vonalon, mint utas, mindjárt sok százalékkal javította a vonal kihasználtságát.

Ja. Az óvodás kislány, remélem már meggyógyult, s mivel egy teljes vasútvonal forgalma az ő egészségétől függ, ezért a minimum, hogy a vasút meghívja nyaralni anyukájával egy vasúti üdülőbe a nyáron.

A bejegyzés trackback címe:

https://izotov.blog.hu/api/trackback/id/tr911080377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása