Shared by eszpee
yeah baby
Tegnap este néztem a Cobra 11-et, ami amúgy nem nagyon szokásom. Az egyik jelenetben a török kiscsávó új társát kiviszik valami iparterületre/külszíni fejtésre lelőni. Persze a török feltűnik egy helikopteren, happy end. Nem is ez a lényeg. A lényeg a háttérben tűnt föl, egy gigantikus exkavátor képében. Úgy tűnt, hogy bizony a díszlet a jó öreg Bagger 288 volt.
Mi is ez tulajdonképpen? Igazából egy gép amit a német Krupp (azóta már ThyssenKrupp) gyártott. A világ legnagyobb szárazföldi mozgó gépe, bár a Guinnes rekordok könyvében érdekes módon a Takraf RB293 szerepel, ami viszont minden szempontból kisebb a Baggernél. A Bagger 288 ugyanis 240 méter hosszú és 96 méter magas, napi 2400 vagonnyi szenet/törmeléket tud kiásni a 21,6 méter átmérőjű ásókerekével. Impozáns számok, az biztos.
A legjobb az egészben, hogy tud mozogni. Utoljára 2001-ben ment odébb 22 kilométert, ez három hétbe telt neki. Nem gyors, de legalább macerás. Ugyanis az út autópályákon, vasútvonalakon, termőföldeken, folyókon és felsővezetékeken keresztül vezetett. A síneket és utakat földdel borították be, a vezetékeket elbontották, a földeket felszántották és speciális fűvel vetették be, a folyókra ideiglenes hidakat építettek neki. Persze még így is olcsóbb volt az egész művelet (mintegy 1,5 milliárd Ft) mint szétszedni az egészet, darabonként elszállítani, aztán összerakni újra.
Volt egyszer egy érdekes balesete is, az exkavátor kerék elkapott egy szép méretes buldózert, amely csatából a Bagger természetesen győztesen került ki. A működéséhez egyébként 16 és fél megawatt energiára van szüksége, amit nem tud magával cipelni, szóval nem árt neki egy közvetlen összeköttetés egy erőművel sem. :)
Utolsó kommentek