Anyuka helyén marad!

Utolsó kommentek

  • Pénztörténet: www.youtube.com/watch?v=Fpk35NO5WtE&feature=share&list=UU86sMRBpLe1Xteg1GVXg12A&index=3 (2013.12.23. 13:15) Árulás és koncepciós per az ezerforintoson
  • sztahanov: tudni kell mikor feladni, en pl most harom ora keresgeles utan feladtam. (2010.08.25. 22:58) Blob
  • sztahanov: ez mar jobb, de most dolgozom epp :-) (2010.08.25. 12:45) Blob
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Pénztörténet: www.youtube.com/watch?v=Fpk35NO5WtE&feature=share&list=UU86sMRBpLe1Xteg1GVXg12A&index=3 (2013.12.23. 13:15) Árulás és koncepciós per az ezerforintoson
  • sztahanov: tudni kell mikor feladni, en pl most harom ora keresgeles utan feladtam. (2010.08.25. 22:58) Blob
  • Gm: :))) (2010.03.21. 19:33) Szakácskések I. – A séfkés
  • gasztromán: Nagy örmmel olvastam a boltról a cikket! Én is felfedeztem, kb. fél évvel ezelőtt. Tényleg unikum ... (2009.07.29. 23:47) azbeszt - Marha jó!
  • burqus: Köszi a poszt beidézését és a jó hír terjesztését. Viszont a képeken egérmozgatásra felpattanó abl... (2008.09.28. 18:03) A legjobb kínai vendéglő

Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

api (1) biz (4) blogok (3) bookmarks (1) dizájn (4) facebook (13) feedek (19) friendfeed (1) gmail (3) google (19) iphone (4) kommentek (8) labels (1) myspace (3) nokia mosh (1) openid (2) orkut (1) sn (54) start (3) twitter (3) ui (8) videó (2) widgets (1) yahoo mash (1) Címkefelhő

Scobleizer

Nincs megjeleníthető elem

izotov

Google Reader shared items

filter
admin

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Google Reader Starred

Doransky

Nincs megjeleníthető elem

A szóbeszéd hatalma

2007.10.06. 01:45 Reggeli Karma sztahanov
A jövő kommunikációja szükségszerűen más alapokra épül majd, mint a jelenlegi, egyre kevésbé működő, az üzenetet fentről lefelé "áttoló" modell. Ez a technika alapvetően azért veszíti el a hatékonyságát, mert nem hiteles. Eddig sem volt az, a net segítségével azonban nagyon kicsi befektetéssel nagyon nagy tömegekhez lehet eljuttatni negatív üzeneteket. (Hogy egy példán keresztül is megvilágítsam: akármennyit költhet X chipsgyártó az új termék bevezetésére, ha másnap a Homárba beküld valaki egy levelet - és ezt bárki megteheti! - hogy megsavanyodott szirmokat talált a zacskóban, a cég feldughatja magának az egész kampányát, úgy ahogy van.)

A top-down marketingüzenetek végképp hiteltelenné váltak, és ezáltal hihetetlenül megnőtt az értéke a hiteles, személyes ajánlásoknak. Az emberek jelentős része nem a reklámok hatására vásárol, hanem ismerősők, barátok ajánlásai alapján. Így veszünk digitális fényképezőgépet, laptopot. mobiltelefont, sőt, kolbászt is a rakott krumplihoz. Egyrészt ennek a jelenségnek köszönheti a word-of-mouth, azaz szóbeszéd alapú marketing a felvirágzását.

A másik kiváltó ok egy mellbevágóan magától értetődő felismerés. Néhány éve - tényleg friss dologról beszélünk - az innovatívabb marketingesek fejében fantasztikus gondolat fogalmazódott meg: mi lenne, ha szóba állnának a saját vásárlóikkal? Mi lenne, ha meghallgatnák a véleményüket, sőt, esetleg még párbeszédbe is elegyednének? A felismerés mára szerencsére jócskán áthatotta mind a PR-t, mind az online marketinget. A hagyományos reklámban a változás még kevéssé érhető tetten, de maga az eszköz is csak korlátozottan alkalmas ilyesmire - a párbeszéd nem indítható be a hagyományos top-down modellel. Valami újat kellett kitalálni, és ennek egyik formája a word-of-mouth.



Egy jó word-of-mouth kampány azzal kezdődik, hogy meghatározunk egy szűk, akár csak néhány tucat főből álló célcsoportot. Nem csak az adott termék fókuszcsoportját, tehát a teljes célcsoportot demográfiailag reprezentáló mintát - ez kevés lenne a sikerhez. Ennél sokkal fontosabb, hogy ez a pár tucat ember véleményvezér, evangelista legyen a saját tágabb környezetében. Mindannyiunknak van legalább egy-egy telefonőrült és autóőrült ismerőse. Mindannyian ismerünk legalább egy olyan embert is, aki él-hal a számítógépekért - megahertzekkel kel és fekszik, álmában pedig BIOS-t frissít. Ezek az emberek az adott téma véleményvezérei. Ha autót, telefont, számítógépet veszünk, hozzájuk fordulunk segítségért, mert jobban bízunk bennük, mint a reklámokban.

Pontosan őket szólítja meg egy jó word-of-mouth (WOM) kampány. Egy tipikus WOM kampány során ezeket az embereket a cég, de inkább az ügynökség felkéri egy-egy termék tesztelésére. Ha az ügynökség ügyes, a megrendelőnek pedig van elég pénze, akkor igazán elkényeztetik a véleményvezéreket. A Volvo S40 kaliforniai WOM kampányában például a tesztelők nem csak autót kaptak, de privát VIP partira is hivatalosak voltak, és egyéb ehhez hasonló nyalánkságok. A tesztelők két dolgot nyújtanak cserébe: egyrészt visszacsatolást adnak a termékről, másrészt megosztják a tapasztalataikat a környezetükkel.

Ne legyenek kétségeink, a tapasztalatok az esetek jelentős részében kedvezőek. Lehet, hogy nem Volvora, hanem BMV-re BMW-re vágyott a megcélzott jól szituált friscói harmincas, de ez tökéletesen irrelevánssá válik abban a pillanatban, hogy a Volvo valódi párbeszédet kezdeményez vele. Onnantól kezdve emberünk menthetetlenül elköteleződik annak a cégnek, amelyik komolyan veszi őt, mint fogyasztót. A Volvo program után a résztvevők és a környezetük véleménye alaposan megváltozott. 270 százalékkal nőtt azok aránya, akik fontolgatták egy Volvo beszerzését. 360 százalékkal nőtt azok száma, akik szerint a Volvo a fiatal, dinamikus emberek választása. És ami a legeslegfontosabb, az utána Volvot vásárlók 40 százaléka hivatkozott valamelyik tesztelőre a helyi autószalonban, miközben épp átvette az új autójának a kulcsát. Ez az, amit egyetlen más marketingtechnika sem tud produkálni.

Magyarországon a WOM - mondanom sem kell - meglehetősen gyerekcipőben jár. "Versenyszerűen" egyetlen cég, a Mérő László nevével fémjelzett (és arcképével logózott - zseniális!) Darwin's Marketing Evolution foglalkozik WOM kampányokkal a Véleménypanel keretében. Emelett több, innovatívnak tekintett ügynökség próbálgatja beajánlani az ügyfeleinek, több-kevesebb sikerrel. Talán ezzel a bejegyzéssel sikerül a WOM-nak is egy kis szóbeszédet csapni.

A bejegyzés trackback címe:

https://izotov.blog.hu/api/trackback/id/tr72187768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása